Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

1. Wegen

Wat willen we?  
We willen onze wegen sober onderhouden. In 2021 heeft de gemeenteraad opnieuw bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. Wij hadden een uitbalancerend onderhoudsniveau waarvoor ruim € 1,3 miljoen euro beschikbaar was. Dit is in 2022 teruggebracht naar een sober kwaliteitsniveau en daarvoor is € 1 miljoen beschikbaar. Deze bezuiniging hebben wij bij deze begroting teruggedraaid. Daarnaast weten we niet goed wat het effect van extreme vorst of hitte zal zijn. We zien al wel dat het aantal meldingen over oneffenheden toeneemt. Daarom hebben we na twee jaar een evaluatie afgesproken. Daarnaast hebben we in 2022 voorgesteld om de bezuiniging terug te draaien. Tijdens de evaluatie komen we daarop terug.

Bij het uitgebalanceerd onderhoudsniveau maakten we onderscheid tussen bepaalde type wegen. Zo schreven we voor bijvoorbeeld centrumgebieden, rijbanen en fietspaden binnen de kom hoge kwaliteit voor. Voor bedrijventerreinen, wijkontsluitingswegen en overige wegen binnen de kom was dit niveau basis. Bij het nieuwe sobere niveau staat alles op laag. We maken dus geen verschil meer tussen bijvoorbeeld centrumgebieden en wegen buiten de bebouwde kom. Meer en gedetailleerde informatie hierover staat in het onderhoudsplan wegen.

Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2022 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit. Het aansluitende beheerplan ‘beheerplan wegen 2020’ heeft de raad in 2021 vastgesteld.
De volgende inspectie staat gepland voor 2024. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand. Als uit de inspectie blijkt dat een weg niet meer te onderhouden is, dan vragen we budget voor een reconstructie aan. Dit doen we via het Meerjaren Investeringsplan (MIP).

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen.

Wat hebben we?

Taakveld

Omvang

Eenheid

Wegen: oppervlakte van het wegennet

2.006.402

Wegen: binnen bebouwde kom

1.431.126

Wegen: buiten bebouwde kom

575.276

Wegen: elementen bestrating

1.097.107

Wegen: asfalt

850.171

Wat is nodig?
Het adviesbureau voert de inspectie 2022 op het moment van schrijven uit. Daarom kunnen we nog geen volledige opsomming van werkzaamheden maken.
In 2023 gaan we in ieder geval groot onderhoud uitvoeren aan:

  • Het fietspad Hubertusweg (Persingen)
  • Het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan (Berg en Dal)
  • De Plakseweg (Groesbeek)
  • De Cranenburgsestraat (Groesbeek)

Stand van zaken Voorjaarsnota

  • Groot onderhoud van fietspad Hubertusweg (Persingen) staat voor het 2e kwartaal gepland.
  • Voor het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan (Berg en Dal) zijn we in afwachting van resultaten van de afrondende weginspectie. Daarna plannen we het onderhoud in.
  • Groot onderhoud aan de Plakseweg (Groesbeek) staat gepland voor het 3e kwartaal.
  • Het onderhoud van Cranenburgsestraat (Groesbeek) hebben we toegevoegd aan een project op het Meerjaren Investeringsplan (MIP), omdat er ook een verkeerskundige wens ligt. Het project staat voor 2024 op de planning.

Wat gaat het kosten?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vormen de wegenplanningen de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water en spelen. Deze integrale projecten staan op het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In het MIP staan de kosten per project.

Voor groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten kunnen wij diverse onderhoudswerkzaamheden uit laten voeren. Door groot onderhoud op tijd uit te voeren, kunnen we de levensduur van de weg verlengen en reconstructies uitstellen.

Voor financiering van het groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.278.000 aan toe.
Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2023 12:46:59 met de export van 09/25/2023 11:10:27